tuti - Alimentaciķ
 

Alimentació
Consells generals

L'alimentació és un procés que ens acompanya al llarg de la vida, a través del qual obtenim els nutrients i l'energia que permeten cobrir els requeriments de l'organisme.

Els nutrients que aporten energia són: hidrats de carboni, proteïnes i greixos (anomenats macronutrients). Els nutrients que no aporten energia són: vitamines, minerals (anomenats micronutrients) i aigua.

Hi ha cinc grups de nutrients:

  • proteïnes
  • hidrats de carboni
  • greixos
  • vitamines
  • minerals

Cap aliment els conté tots. Per això s'ha de procurar menjar variat amb moderació i de manera equilibrada.

La combinació adequada d'aliments es representa en la piràmide de l'alimentació saludable, que indica que aconsella sobre les proporcions dels diferents aliments que cal incloure a diari:

  • de quatre a sis racions de cereals i fècules (pa, arròs, pasta, patata...) preferentment integrals
  • cinc racions de fruites i verdures
  • de dues a quatre racions de llet i derivats (formatge, iogurt, etcètera...)
  • dues racions d'ous, peixos, carn blanca, llegums o fruita seca
  • de 3 a 6 racions d'oli i fruita seca
  • de 4 a 8 gots d'aigua

Les carns grasses, els dolįos i llaminadures, les begudes ensucrades, etc. , es poden incloure amb moderaciķ i de manera ocasional.

Per programar una alimentació saludable i sensorialment satisfactòria, cal saber les possibilitats nutritives i d'ús dels aliments, que sovint es classifiquen en grups d'acord amb els nutrients que contenen. Per això és convenient incloure en la ingesta diària aliments de tots els grups.

Alimentació saludable

(font:gencat.cat)